Mijmeren op papier – Schrijvend naar kunst kijken…

Mijmeren-S-18

vzw Kunstencentrum ‚t Vaartje

Voor de zesde maal organiseert de vzw Kunstencentrum ‚t Vaartje te Lissewege een zomerprogramma voor mensen met een beperking die zich artistiek willen uiten in verschillende kunstvormen. Met kunst kunnen zij zich op een emotionele en artistieke wijze uiten. Samen met kunstenaars ‚zonder beperking’ werken en exposeren zij. Zo kan de bezoeker oordelen over de kunstwerken zonder vooroordelen of medelijden.

Op dinsdag 4 augustus wordt in het kader van MIJMEREN op papier de workshop Schrijvend naar kunst kijkenbegeleid door Viviane Van Pottelberghe

Wanneer? dinsdag 4 augustus 2015
onthaal vanaf 13u30 (einde voorzien omstreeks 17u)

Waar? vzw Kunstencentrum ’t Vaartje, Lisseweegs Vaartje 28 te Lissewege

Wat kost het?
15 euro per persoon (voor de workshop en twee verwenkoffies)

Wat kan je verwachten?
•13:30 – onthaal
•13:45 – kennismakingsronde met koffie of thee en wat lekkers
•14:00 – start van de workshop
•16:00 – deelronde met koffie of thee en wat lekkers
•17:00 – einde

“Schrijvend naar kunst kijken”
Kan iedereen over kunst schrijven? Het antwoord is volmondig ja!
“Schrijvend naar kunst kijken” is stilstaan bij de zachte fluisteringen in je hart en bij je zintuigen en intuïtieve wijsheid.
Om schrijvend naar kunst te kunnen kijken heb je geen (voor)kennis nodig over de kunstenaar of het kunstwerk.
Met hart en pen kijken naar kunst is je laven aan schoonheid.
Iedereen kan het leren en het geeft je nieuwe inspiratie en energie.
Met enkele eenvoudige schrijfoefeningen leer je op een creatieve manier te schrijven als een ware spirituele oefening.
We maken een stille wandeling op het terrein waar er kunstwerken staan tentoon gesteld.
Wij blijven samen stilstaan bij één bepaald kunstwerk waar we enkele eenvoudige reflectieve en meditatieve schrijfoefeningen maken.
Nadien is er kans om ervaringen uit te wisselen.

Begeleiding: Viviane Van Pottelberghewww.vivapo.net

 

Waar inschrijven?
Vooraf inschrijven is wenselijk maar niet noodzakelijk.
Wil je echter zeker zijn van je plek, schrijf je dan via mail in
bij vivapo@me.com voor de workshop ‘schrijvend naar kunst kijken’.

Mijmeren-S-01

10 thoughts on “Mijmeren op papier – Schrijvend naar kunst kijken…

  1. Pingback: gelukkig zijn | vivapo's Blog

  2. Pingback: mijn passie leven | vivapo's Blog

  3. Op het Facebookprofiel van Kunstencentrum ’t Vaartje werd op 11/8/15 het volgende genoteerd:

    Dinsdag 4 augustus, Workshop ‘Mijmeren’, schrijvend naar kunstkijken door Viviane Van Pottelberghe ….
    Een reactie van één van de enthousiaste deelnemers :

    ‘Mijmeren bij kunst ‘Een genietend dromertje”
    Het was een boeiende belevenis. Afspraak in ‘t Vaartje (Lissewege) , een plaats waar deze zomer kunstenaars samenkomen met of onder visuele beperking. een place to be. smile-emoticon
    Als welkom kregen we een kopje koffie. Een weerzien met bekenden, een kennismaking met onbekenden is leuk. Dit was onder leiding van Viviane.
    Met blote voeten een stiltewandeling doen in een mooie plaats, met wind en zon en dit in gezelschap van leuke mensen. Ieder met zijn blik in het NU moment stapt rustig verder.

    Een reactie door één van de enthousiaste deelneemsters :
    “We werden uitgenodigd om bij een kunstwerkje plaats te nemen.
    Reeds een derde maal koos een lief dromend manneke mij uit.
    De vorige keren toen ik daar wat ronddwaalde, werd ik telkens aangetrokken naar dit lieve kind.
    Na de schrijfoefening werd er mij veel duidelijk. Ik ben daar zo voor dankbaar.
    Een gevoel van ‘laat maar waaien’ overheerste. Ik zag een kind puur en zonder zorgen, een kind dromend van een zekere toekomst.
    Ik heb letterlijk dit geschreven:” ja,ik heb in de spiegel gekeken ….Als ik dit NU bekijk is het helend. Ik voel me gelukkig. Het straalt een zekere toekomst uit. Het kijkt verder, het geniet van het Nu en van zijn dromen. ….”

    Like

  4. Op het Facebookprofiel van één van de deelnemers las ik op 5/8/15 het volgende:

    “wat heb ik gisteren weer veel geleerd, ontdekt en laten bloeien.
    Mooie woorden vloeiden daardoor moeiteloos uit mijn pen.
    Dankbaar. Prachtworkshop”

    Like

  5. Eén van de deelnemers schreef tijdens de workshop een gedicht en plaatste dat op 5/8/15 op haar Facebookprofiel:

    DE NAAKTE VROUW
    hier sta je dan zo elegant
    in je pure
    mooie naaktheid, niet geremd
    bewonderen doen ze allemaal
    je wordt gevoeld aan alle kanten
    in je tederheid en broosheid
    je haardos langs je hals
    je voeten in het gras
    beschermend onder een boom
    sta je er met klasse
    een vrouw van top tot teen
    je kan “hier” niet beter passen.
    (SandraH)

    Like

  6. Pingback: Sfeerfoto’s Schrijvend naar kunst kijken – 4/8/2015 | vivapo's natuurbeleving

  7. Op 10 augustus bezorgde één van de deelnemers mij volgende reactie:
    “Dank voor de leuke zonnige ontspannen namiddag, ik heb er van genoten ook van de verwenkoffie (the), samen met de groep.” (AndreaB)

    Like

  8. Op 5 augustus bezorgde één van de deelnemers mij volgende reactie:
    “danke voor de verhelderende namiddag…
    … Danke voor de vele tips, startpunten, ik ga ermee aan de slag
    en laat wel nog iets weten.
    Hartelijke dankbare groeten.
    Heel blij dat ik er was, met die mooie fijne groep.”

    Like

  9. Nog dezelfde avond bezorgde één van de deelnemers mij volgende reactie:
    “Moatje ’t was dik in orde.
    Amai, die schrijfoefeningen doen toch iets in beweging brengen hoor.
    Ik ben wel nog niet zover dat ik dit op mijn eentje doe.
    Een mooi deelmoment maar met momenten een oefening in ‘blijf bij jezelf’. “

    Like

  10. Pingback: archief – vivapo's natuurbeleving

Geef een reactie

