Schrijfnest 4 mei – reacties

Op 4 mei was handen spreken het thema op het Schrijfnest
Als inleiding luisterden de deelnemers aandachtig naar het gedicht ‘handen’ van Marinus van den Berg en ‘handen’ van Toon Hermans.
Zij stelden zich aan elkaar voor nadat ze met bewuste aandacht hun handen hadden bekeken en tekenden de contouren van hun handen als input voor één of meerdere elfjes.
Uit een aantal afbeeldingen met handen kozen zij er eentje dat hen raakte. Aan de hand van een lijstje maakten zij dan één of meerdere rondgedichten.
Na de pauze lieten zij zich door een tweede afbeelding met handen inspireren om een pantoum te maken, hun eerste pantoum in het Schrijfnest.
Zij lieten hun eigen handen laten spreken via een tekening. Thuis werkten zij deze tekening verder af met een (cirkel)gedicht.
Zelf maakte ik op 4 mei een rondgedicht en een pantoum aan de hand van twee afbeeldingen die mij raakten. Graag verwijs ik hiervoor naar een bericht op vivapo’s blog.
Voor mijn elfjes, rondgedichten en pantoum van 11 mei verwijs ik naar dit bericht.
Voor de schrijfsels van het Schrijfnest van 11 mei verwijs ik naar dit bericht.

Hieronder reserveer ik ruimte voor de schrijfsels en reacties van de deelnemers op 4 mei.

Rondgedicht bij een afbeelding met handen

IMG_3384 (1)

EXPRESSIE
een dagelijks
beeld, gelaat, handen
van jong  oud
stilte geluid uitdrukking
leven dood
Eeuwig
@Monik

***

hand-ChristaG
Christa bezorgde haar tekening met gedicht en volgend bericht: Hallo Viviane
Ik vond het een aangename sessie. Ik ben lekker ontspannen en glimlachend naar huis gegaan. 

samen met onderstaand beeld met volgend commentaar:

Woman from Palangan, Iran. The old people in Iran, when they appreciate you, put their fingers on their eyes and say: “You are my eyes”…
I am her eyes, so…schrijft de fotograaf.

handen-ChristaG

***

Lut schreef een aantal elfjes, een pantoum en twee rondgedichten

Elfjes – Thema: Handen

Kinderen
hebben kleine
handjes, tere kinderhandjes.
Later, volwassen handen vol
karakter.

Kinderen
hebben kleine
handjes, tere kinderhandjes.
Later, gerimpelde handen die
ontroeren.

Kinderen
hebben kleine
handjes, tere kinderhandjes.
Later, door ziekte meedogenloos
verlamt.

de voorzitster

 

Pantoum – De Voorzitster

Ik de voorzitster
op de reünie van ‘Vrouwen Kom Op’
trek de aandacht naar mij toe.
Ik zit met rechte rug
op de reünie van ‘Vrouwen Kom Op’.
Met lef
zit ik met rechte rug.
Ik leg mezelf in de schaal.

Met lef
vastberaden en zonder franjes
leg ik mezelf in de schaal.
Vanzelf sprekend,
vastberaden en zonder franjes.
Op mijn plaats
vanzelf sprekend.
Voldaan
op mijn plaats
trek ik de aandacht naar mij toe
voldaan.
Ik de voorzitster.

Rondgedichten – thema: handen

Masseren
is een
kunst, die beoefend
wordt met kracht
en aandacht.  Altijd
met attente
zachtheid.

Masseren
heeft iets
van het zachte
wroeten, wil raken
dieper dan de huid
herstellend en
verkwikkend.

***

HildeM bezorgde een tekening van haar handen met bijhorende tekst:
Geborgenheid, veilig omsloten en toch in staat om los te laten, veilig gevoel om in je cocon te kruipen ver van alle beslommeringen.IMG_3394

En bij de afbeelding met handen maakte HildeM dit rondgedicht

IMG_3383
geborgenheid
hand handje
geleefd ongeschonden zoekend
bescherming geven krijgen
vertrouwen veilig gevoel
zo zuiver
warm

***

handen MonikMonik liet zich op 4 mei door deze afbeelding raken en gebruikte het om een pantoum te schrijven.

 Pantoum – Oorlogsgebied                                   

Ik ben ontroostbaar,
Ik ben in een oorlogsgebied met lotgenoten
Ik zie onvoorstelbaar geweld van mensen..uitputtend
Huilen, roepen, kermen en ook daar schijnt de zon.
Twee verschillende werelden van tranen en elkaar steunen.
Ben angstig, verloren en voel me alleen
Wegrennen wil ik, waar naar toe?
Twee verschillende werelden van tranen en elkaar steunen
Niet weten, aanwezig zijn als individu in je eigen land.
Wegrennen wil ik, waar naar toe?
Teneinde raad….zinloos of zinvol?
Niet weten, aanwezig zijn als individu in je eigen land.
Wat kan mij helpen, geen telefoon of bericht naar de wereld toe.
Teneinde raad..zinloos of zinvol.
Ik zie onvoorstelbaar geweld van mensen…uitputtend.
Wat kan mij helpen, geen telefoon of bericht naar de wereld toe!
Ik ben ontroostbaar

***

Op de FB groep 366 elfjes in 2016 publiceerde Monik:

handen MonikAfdruk van mijn eigen handen met verf (hierboven).
Thema schrijfnest van 4 mei 2016 ” handen spreken”..
Mijn eerste deelname en rondgedicht.
Vrouwenhand, klein en vervormd door de levensjaren ze krijgen een andere kleur maar blijven beminnen.

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 11 mei 2016

bron afbeeldingen 1, 3, 4, 6 en 7: diverse tijdschriften
bron afbeelding 2 (ChristaG): vivapo
bron afbeelding 5 (HildeM): vivapo

6 thoughts on “Schrijfnest 4 mei – reacties

  1. Pingback: schrijfnest 4 mei – handen spreken | vivapo's Blog

  2. Pingback: Schrijfnest 11 mei – handen spreken | vivapo's Blog

  3. Pingback: Schrijfnest 11 mei – reacties – vivapo's natuurbeleving

  4. Pingback: SchrijfNEST in Let’s Co & Co – vivapo's natuurbeleving

  5. Pingback: archief – vivapo's natuurbeleving

Geef een reactie

