Schrijfnest 11 mei – reacties

Op 4 mei en 11 mei was handen spreken het thema op het Schrijfnest.
hand ChantalAls inleiding luisterden de deelnemers aandachtig naar het gedicht ‘handen’ van Marinus van den Berg en ‘handen’ van Toon Hermans.
Zij stelden zich aan elkaar voor nadat ze met bewuste aandacht hun handen hadden bekeken en tekenden de contouren van hun handen als input voor één of meerdere elfjes.
Uit een aantal afbeeldingen met handen kozen zij er eentje dat hen raakte. Aan de hand van een lijstje maakten zij dan één of meerdere rondgedichten.
Na de pauze lieten zij zich door een tweede afbeelding met handen inspireren om een pantoum te maken, hun eerste pantoum in het Schrijfnest.
Zij lieten hun eigen handen laten spreken via een tekening. Thuis werkten zij deze tekening verder af met een (cirkel)gedicht.
handen Hilde
Hieronder reserveer ik ruimte voor de schrijfsels en reacties van de deelnemers aan het Schrijfnest van 11 mei:
  • Schrijven zonder nest (blog van Chantal) met elfjes, spiegel-elfjes, een rondgedicht en een pantoum
  • Verstilling (blog van Hilde) met elfjes, een pantoum en een zentangle-tekening van Hilde’s eigen handen met bijhorend cirkelgedicht
  • Schrijven zonder nest (vervolg) (blog van Chantal) met twee woordgedichten én een zentangle-tekening van Chantal’s eigen hand
  • Impressies Schrijfnest 11 mei (blog van Nicole) met een elfje, een spiegel-elfje een pantoum en een tekening van Nicole’s eigen handen

hand nicole

Sandra bezorgde een spiegelelfje:

handen foto SHhanden
handig gebaar
handig mooie gebarentaal
twee handen maken duidelijk
verwoorden
verwoorden
van gevoel we leggen
het uit met
handen en
voeten

een pantoum:

handen pantoum SHik zie mijn handen
ik ben in mijn kamer
ik zie de noeste kracht van werken
ik zie handenarbeid
ik ben in mijn kamer
ik vraag me af waar is al die tijd?
ik zie noeste handenarbeid
ik vraag me nu wel wat af,
ik wel iets anders doen kon
ik word ineens overwelmd
ik ben plots verdrietig
hoe het zover gekomen is
maar dan is mijn optimisme er weer
met die handen heb ik veel bereikt
ik vraag me nu ook af hoeveel die handen hebben verdregen?
Ik ben verbaasd
wat goed dat mijn twee handen het nog doen
ik zie noeste gerimpelde handen
ze gaan al mijn levenlang mee
ik zie blije handen

en twee rondgedichten

OLYMPUS DIGITAL CAMERAVERBAZEND
DIE HANDEN
LINKER EN RECHTER
WERKEN IN TEAM
WERKTUIGLIJKE MOOIE WERKEXEMPLAREN
NOOIT GEZIEN
WONDER
WONDER
HANDEN DRAGEN
NIET ENKEL VOORWERPEN
DRAGEN OOK LASTEN
DRAGEN OP HANDEN
LATEN LOS
HOUVAST

Neem ook eens een kijkje op de pagina met schrijfsels van de deelnemers aan het Schrijfnest van 4 mei.

Voor mijn schrijfsels verwijs ik naar een bericht op vivapo’s blog (4 mei) en op vivapo’s blog (11 mei).

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 11 mei 2016

Bron
afbeelding 1
afbeelding 2
afbeelding 3
afbeelding 4, 5, 6: Sandra

7 thoughts on “Schrijfnest 11 mei – reacties

  1. Pingback: Schrijfnest 4 mei – reacties – vivapo's natuurbeleving

  2. dag Viviane,

    Ik vind het zalig om zo opgenomen te worden in een geheel. Dank je wel om telkens te willen verwijzen naar mijn schrijfsels! De eerste link waarnaar je verwijst, (Schrijven zonder nest), als ik daarop klik dan kom ik uit bij Hilde dus hier loopt waarschijnlijk iets fout. De tweede link van Hilde klopt, de derde link (Schrijven zonder nest vervolg), klopt ook.

    warme groet en dank voor al je werk! chantal

    met vriendelijke groet, chantal

    http://www.familieenanderekwesties.be https://www.facebook.com/FamilieEnAndereKwesties schrijfselssite.wordpress.com

    Like

  3. Pingback: Schrijfnest 11 mei – handen spreken | vivapo's Blog

  4. Pingback: schrijfnest 4 mei – handen spreken | vivapo's Blog

  5. Pingback: SchrijfNEST in Let’s Co & Co – vivapo's natuurbeleving

  6. Pingback: archief – vivapo's natuurbeleving

Plaats een reactie