Mijmeren op papier 17 juli 2016 – reacties

kracht-ontpopt

Op deze pagina bundel ik reacties van deelnemers aan de workshop Mijmeren op papier die ik op zondag 17 juli mocht begeleiden in tVaartje te Lissewege. Voor Schrijvend naar Kunst kijken (*) lieten we ons opnieuw inspireren door werken op de tentoonstelling kracht OntpOpt.

Op vivapo’s blog:

Op de blog Schrijfselssite:

  • wat Chantal schreef tijdens de workshop kan je lezen in het bericht Mijmeren op papier (17-07-2016). Hier volgt slechts een uittreksel met achtereenvolgens, een sneeuwbal, één van haar drie woordgedichten, een rondeel en één van haar spiegel-elfjes.

Keuze:
tabula rasa.
Een  woordeloos gedicht.
Het vertelt me zoveel…
Het verhaal komt tot mij.
In gedachten geef ik mijn antwoord.
Eigen woorden vullen figuurlijk de lege ruimte.
Een wonder: het schrijven is nieuw leven scheppen.
Het leeg blad elke dag met nieuwe woorden vullen.
De geslaagde verleiding van het lege blad, weerspiegelt mijn stemming.

Papier: je nodigt me uit.
Ratio wordt ondergeschikt,
intense emoties overheersen:
kronkels
kronkels laten.
Eenzaamheid en
leegte ervaren.
Stilte is een heerlijk geluid.

De kunst van het kijken
Tabula rasa
Oneindige vrijheid, nieuw begin.
De kunst van het kijken:
nietszeggend, vol betekenis.
Een allesomvattend verhaal zonder woorden.
Tabula rasa.
De kunst van het kijken.

Mijn
zelfgekozen stilte
doorbreek ik om
te mijmeren op papier:
explosie.
Explosie
van klanken, prikkels, ontmoetingen,
een lief geschenk.
Tintelingen van
geluk!

Op de blog elfjesnic

P1010444

  • wat Nicole schreef tijdens de workshop kan je lezen in het bericht Mijn eerste entree  in tVaartje. Hier volgt slechts een uittreksel van dit bericht, met achtereenvolgens een elfje, een sneeuwbal, een rondeel en nog een elfje.

intrigerend
dat kunstwerkje
het triggerde me
ik kon niet weerstaan
emotievat

Ik
sta perplex.
Neen, ik wil
niet van langs achter
benaderd worden; neen die hand
moet onmiddellijk weg; ik word precies
van mijn vrijheid beroofd of heb ik
het verkeerd voor? Wil die hand mij beschermen?
Ik neem rustig de tijd en wacht af… rustig…
Neen, ik zou toch liever willen dat jij je terugtrekt!

De kunst van het kijken
Een tweede blik op het werkje blijft me telkens verbazen
Dan ontdek ik meestal een emotie
De kunst van het kijken
Dan voel ik ook hevige emoties binnen in mij opborrelen
Ik word dan de emotie!
Een tweede blik op het werkje blijft me telkens verbazen
De kunst van het kijken

moeilijk
een rondeel
is totaal nieuw
ik probeer het toch
fenomenaal!

Inge gaf toestemming om haar schrijfsels op deze pagina te publiceren

Sneeuwbal (**)

Open
rode loper
ontvangst is hartelijk
wat een enorm moment
om een opdracht te krijgen.
Aangeboden kunstwerk voelt onmiddellijk goed aan.
Mijn derde geboorte-bevalling: ik ben hier!
Ik voel tranen van blijdschap met dit werk.
Steeds meer gevoelens komen naar boven. Blijheid-spanning-loslaten.
toeval bestaat niet. Viviane geeft me direct een ontspannen gevoel.

Rondeel (***)

De kunst van het kijken,
is niet alleen zien.
Je kan ook tasten, ruiken, smaken, horen.

De kunst van het kijken,
beleef je met al je zintuigen,
dat is wat ik wil.

is niet ‘alleen zién’,
de kunst van het kijken?

Woordgedichten bij het kijken naar dit kunstwerk (****)

P1010443

*wanneer ik naar het kunstwerk kijk voel ik me loskomen

Los van het leven
Op weg naar ‘ik’
Sculpturen
Kronkels
Omarmen
Mijn
Eigen zoektocht
Naar mezelf.

*wanneer ik naar het kunstwerk kijk denk ik spontaan aan twee lieve schatten van dochters

Dochters
Opgroeien
Chaos door teveel
Hooi
Te nemen op mijn vork.
Elk hun eigen weg.
Ruzies met woorden oplossen.
Start!

*wanneer ik naar het kunstwerk kijk stel ik me de vraag of mijn leven gevuld blijft met kronkels

Gadeslaan
Er zijn voor elkaar
Vriendschappen
Uitstap
Loslaten
Deelname schrijfsels.

wordt vervolgd …

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 18 juli 2016

(*) voor de workshop Mijmeren op papier – schrijvend naar kunst kijken laten we ons op  op zondag 24 juli en zondag 31 juli inspireren door kunstwerken van Sabine Pauwaert en haar dochter Isabel Allaert in het Expo-huis van tVaartje.
(**) een sneeuwbal heeft tien regels; één woord op de eerste regel, twee op de tweede … en tien woorden op de tiende regel
(***) een rondeel heeft acht regels; regel 1=regel 4 en regel 8; regel 2=regel 7
(****) Open-Baring van de kunstenaars: Noël (73) & Oziane (30)

Bron foto affiche
overige foto’s: vivapo

4 thoughts on “Mijmeren op papier 17 juli 2016 – reacties

  1. Pingback: een dag vol ontroering – deel 3 | vivapo's Blog

  2. Pingback: een dag vol vriendschap – 04 | vivapo's Blog

  3. Pingback: een dag vol verwondering – 01 | vivapo's Blog

  4. Pingback: Mijmeren op papier (workshop) – vivapo's natuurbeleving

Geef een reactie

