Mijmeren op papier 24 juli 2016 – reacties

P1010653Op deze pagina bundel ik sfeerbeelden en reacties van deelnemers aan de workshop Mijmeren op papier – schrijvend naar kunst kijken die ik op zondag 24 juli mocht begeleiden in tVaartje te Lissewege.

We lieten ons deze keer inspireren door de kunstwerken van Sabine Pauwaert en Isabel Allaert, Sabine met Beeld-en-Woord-in-Kaart* en Isabelle met kunstfoto’s van IJsland**.

Voor mijn schrijfsels verwijs ik naar vier berichten op vivapo’s blog:
Dag vol vriendschap – 01
Dag vol vriendschap – 02
– Dag vol vriendschap – 03
Dag vol vriendschap – 04

De deelnemers werkten in stilte een aantal opdrachten af en kregen nog een huistaak mee: schrijf jouw ervaring over deze workshop neer in de vorm van een rondeel (een gedicht in acht regels) met als eerste zin:  ‘de kunst van het kijken’.
Een rondeel is een dichtvorm met acht regels waarin regel 1 en 2 in hun geheel als volgt worden herhaald: regel 4=regel 1, regel 7=regel 2 en regel 8=regel 1

*****

Mijmeren op Papier bij een kunstwerk van Sabine Pauwaert.

mijmWanneer ik naar het kunstwerk kijk voel ik
Een vrouw gevangen in een boom.
Voor even gevangen door de kracht van de boom.
Voor even nodig in die kracht van die boom.

Ik denk spontaan aan
Een boom
Een vrouw
Een buik die kijkt

Ik stel mij de vraag of
Ik deze boom wil omhelzen.
Wat betekent dit voor mij.
Wat is dit buikgevoel.

Kracht-vrouw omhelzen

Kracht
zit er
in mezelf diep
vanbinnen als een
grote sterke boom
geworteld warme
aarde.

Vrouw
dit wil
ik volledig doorvoelen
in mezelf in
alle kleuren geuren
mezelf volledig
ontplooien.

Omhelzen
elke cel
van mijn lichaam
omhelzen met de
warmte van mezelf
tot diep
vanbinnen.

Toen je vroeg ga opnieuw gaan kijken naar het kunstwerk
kwam de gedachte ik denk niet dat ik nog iets nieuws zal zien.
Groot was mijn verbazing.

Ik zag heel licht een schim tevoorschijn komen naast
de boom in het kunstwerk en plots kwam in mijn verbeelding
een mannelijk figuur die zich aan het ontwikkelen was.

Titel: Verzoening

Het kunstwerk zelf even schetsen maar mijn kustwerk
was anders maar weer een stuk verder in mezelf.

Elfje schrijven voor een vriendin

Lief
Elfje ik
wens jou dat
jou allermooiste spiegel zich
toont.

Dit was het voor mijmeren van mij bij jou wat een pracht ervaring was dit voor mij.
Groeten
Sylvia Cloesen

*****

Bij een gelijkaardige opdracht in een vorige workshop schreef één van de deelnemers thuis een woordgedicht … op een dakpan.

dakpan-VVp

Daar groeit iets
En daar kiemt iets

Kijk hoe mooi
Uit het niets
Naar boven
Sstil
Tracht te zwijgen

Voor dit wonder
Aanschouw dit reiken
Naar de hemel

Hoor!
Engelen juichen
Trouw en gezwind

Kijk even dieper
In jou ook
Ja zeker
Kiemt
Een ongekend leven
Neem dat maar aan…

(LutV)

Tijdens de deelronde maakten we kennis met het favoriete werk van de deelnemers en de titel die zij aan dit werk hadden gegeven:
– Lut: ademen**
– Linda: wolkenspel**
– Els: pad**
– Christiane: beschutting**
– Hilde: rust**
– Thea: oneindig**
– Martine: het leven**
– Sylvia: verzoening*
– Helga: vrijheid*
– Lut: tegenwind*
– Linda: blauw, zwart, wit*
– Viviane: vrijheid*

Met verbazing en ontroering hebben we geluisterd naar de rondgedichten die de deelnemers hebben geschreven bij wat ze voelden en welke gedachten en vragen in hen opwelden toen zij zich lieten raken door ‘hun’ kunstwerk.

Te gelegener tijd worden deze rondgedichten hier gepubliceerd en wellicht ook nog wat meer schrijfsels.

wordt vervolgd …

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 26 juli 2016

kunstwerken: Sabine Pauwaert en Isabel Allaert
foto’s: vivapo

4 thoughts on “Mijmeren op papier 24 juli 2016 – reacties

  1. Pingback: een dag vol vriendschap – 04 | vivapo's Blog

  2. Pingback: een dag vol verwondering – 01 | vivapo's Blog

  3. Pingback: archief – vivapo's natuurbeleving

  4. Pingback: Mijmeren op papier (workshop) – vivapo's natuurbeleving

Geef een reactie

