schema voor een pantoum

Op verzoek van de deelnemers aan de schrijfworkshops die ik voor vivapo begeleid vind je hier het schema voor een pantoum:

Langere versie (om een situatie of landschap te ‘lezen’)

Regel 1: Ik …. (maak een zin die met ‘ik’ begint en waarin je het kernwoord noemt)
Regel 2: Ik …. (beschrijf waar je bent)
Regel 3: Ik …. (beschrijf wat je ziet)
Regel 4: (beschrijf wat er gebeurt in connectie met je kernwoord)

Regel 5: is gelijk aan regel 2
Regel 6: is een gevoelsreactie op regel 2: wat doet het met je?
Regel 7: is gelijk aan regel 4
Regel 8: is jouw reactie op regel 7

Regel 9: is gelijk aan regel 6
Regel 10: wat beleef je daarbij?
Regel 11: is gelijk aan regel 8
Regel 12: hoe is dat?

Regel 13: is gelijk aan regel 10
Regel 14: hoe voelt dat?
Regel 15: is gelijk aan regel 12
Regel 16: wat is je reactie daarop?

Regel 17: is gelijk aan regel 14
Regel 18: is gelijk aan regel 3
Regel 19: is gelijk aan regel 16
Regel 20: is gelijk aan regel 1
Bron

Viviane Van Pottelberghe – 28/7/2016

Kortere versie (om een afbeelding, collage, tekening of schilderij te ‘lezen’)

Regel 1: is gelijk aan regel 16 = TITEL
Regel 2: ik zie …
Regel 3: Centraal staat …
Regel 4: wat valt er op?
Regel 5: is gelijk aan regel 2
Regel 6: welke indruk, welk gevoel roept dit p?
Regel 7: is gelijk aan regel 4
Regel 8: Wat ontbreekt, klopt niet of is in tegenspraak
Regel 9: is gelijk aan regel 6
Regel 10: Een vraag die opkomt bij deze tekening …
Regel 11: is gelijk aan regel 8
Regel 12: Wat raakt er mij?
Regel 13: En wat raakt mij nog meer?
Regel 14: is gelijk aan regel 10
Regel 15: is gelijk aan regel 2
Regel 16: TITEL

Met dank aan Hilde Leplae die mij vandaag liet kennis maken met deze kortere versie

Viviane Van Pottelberghe 27/9/2016

Geef een reactie

