Mijmeren op papier 31 juli 2016 – reacties

Op deze pagina bundel ik sfeerbeelden en reacties van deelnemers aan de workshop Mijmeren op papier – schrijvend naar kunst kijken die ik op zondag 31 juli voor de vijfde keer mocht begeleiden in tVaartje te Lissewege.

We lieten ons ook deze keer inspireren door de kunstwerken van Sabine Pauwaert en Isabel Allaert, Sabine met Beeld-en-Woord-in-Kaart* en Isabelle met kunstfoto’s van IJsland**.

Voor mijn schrijfsels verwijs ik naar berichten die op vivapo’s blog werden gepost:
– een dag vol verwondering – 01
– een dag vol verwondering – 02
– een dag vol verwondering – 03
– een dag vol verwondering – 04

De deelnemers werkten in stilte een aantal opdrachten af en kregen als huistaak mee: schrijf jouw ervaring over deze workshop neer in de vorm van een rondeel (een gedicht in acht regels) met als eerste zin:  ‘de kunst van het kijken’.
Een rondeel is een dichtvorm met acht regels waarin regel 1 en 2 in hun geheel als volgt worden herhaald: regel 4=regel 1, regel 7=regel 2 en regel 8=regel 1

Op deze pagina vind je enkele sfeerbeelden, na de titel die de deelnemers aan het besproken kunstwerk hadden gegeven, aangevuld met hun schrijfsels.

IMPLODERENDE VRIJHEID* – bij dit werk schreef ChantalW onder meer drie rondgedichten, een rondeel en een spiegel-elfje.  Zij publiceerde op haar blog echter nog véél meer van dat moois.

Hand
in hand.
Jij en ik
en opvliegende meeuwen
boven woelige zee.
In herinnering:
samen.

Schoot
sterke armen
die me verwarmen
die me troosten
die me leiden
doorheen tijd.
Altijd.

Vrijheid,
jouw geschenk.
Mijn leven lang
draag, bewaak en
bewaar ik het
in mezelf:
jou.

De kunst van het kijken
creëert jouw aanwezigheid
penseelbeweging in aquarel.
De kunst van het kijken
herinnert me aan mijn oorsprong:
abstract wordt figuratief,
creëert jouw aanwezigheid.
De kunst van het kijken.

Je
komt en
neemt mij mee.
Je geeft me woorden,
ik noteer.
Vervoering.
Vervoering
kijkend naar diverse kunst.
Onzichtbaar maar aanwezig
voel ik
jou.

GEVLEUGELD LEVEN* – bij dit werk schreef LindaV onder meer deze drie rondgedichten

P1010825

Vertrouwen
Eigen draagkracht
Overgave aan Iets
wat Hoger is
Grote rust komt
over mij
Volledig.

Geraakt
Hoezo geraakt ?
Vertrouwen in zichzelf
Wezenlijk durven Zijn
Zonder angst gedachten
Gewoon vrij
Zijn.

Intuïtief ?
Vleugels gespreid
Evenwichtig in balans
Angst niet aanwezig
Tijdens de vlucht
Of toch ?
Gedragen.

GRENS**

EEUWIGHEID**

VROUW ZIJN* – bij dit werk schreef IngeD onder meer deze drie rondgedichten, een rondeel en een elfje

warmte
innerlijke zonneschijn
blijheid-dankbaarheid-leven
gezegend met mensen
om me
heen
lijnenspel
in zachtheid
op harde materie
geponst uit ijzer
omarm je mij
kunstenares en
moeder
creëren
zelf proberen
kunstenares hulp vragen
zal het lukken
etsen-boetseren-of
andere materie?
Doen!
de kunst van het kijken
is het kijken naar mezelf
geloven in mezelf is
de kunst van het kijken
naar andermans creaties
en voelen wat de kunstenaar bezig hield
dan is het kijken naar mezelf
de kunst van het kijken
Sabine,
jouw werkje
streelt mijn hart,
omarmt mijn hele lichaam
dankjewel!

ZAKJE*

SENSUEEL*

P1010824

 

 

3 thoughts on “Mijmeren op papier 31 juli 2016 – reacties

  1. Pingback: een dag vol verwondering – 01 | vivapo's Blog

  2. Pingback: archief – vivapo's natuurbeleving

  3. Pingback: Mijmeren op papier (workshop) – vivapo's natuurbeleving

Geef een reactie

